Om openstaande betalingen vlotter te innen, zit er maar 1 ding op. Stipt en regelmatig uw klanten aan de openstaande facturen herinneren. Daarvoor moet u regelmatig alle openstaande posten bij uw verschillende klanten overlopen, duidelijk per klant bijhouden welke communicaties gevoerd werden en welke betalingsbeloftes werden gemaakt en telkens weer een nieuwe betalingsherinnering versturen. Een noodzakelijk, maar erg tijdrovend werk.
Sinds enkele jaren is online shoppen booming business. De consument begint de vele voordelen van e-commerce in te zien en maakt er steeds vaker enthousiast gebruik van. Bij online aankopen mag de klant ook vaak zelf bepalen hoe en wanneer hij de aangekochte goederen betaalt. Dat kan onmiddellijk via maestro, uitgesteld via credit card en zelfs achteraf betalen per overschrijving na ontvangst van de goederen is vaak mogelijk.
Het is een natuurlijke reactie om als ondernemer elke nieuwe klant te willen aanvaarden en bedienen. Toch denkt u soms beter 2 keer na… Een potentiële klant die een sterke eerste indruk nalaat met klinkende referenties en mooie praatjes, kan immers toch een wanbetaler blijken aan wie u veel tijd en energie verspeelt. Efficiënt debiteurenbeheer begint bij een grondige analyse. Welke vennootschap(pen) schuilt er achter de persoon die u net heeft ontmoet en hoe zit het met diens kredietwaardigheid? Een grondige risicoanalyse uitvoeren voor u zaken doet, is echt geen overbodige luxe.
Uw klant beweert dat uw elektronische factuur of aanmaning niet rechtsgeldig is? Laat u niets wijsmaken! Wij leggen de regeltjes haarfijn aan u uit. Of beweert uw klant voortdurend dat hij/zij uw factuur nooit ontvangen heeft? Ook dan is elektronisch factureren het overwegen waard.
Het is heel begrijpelijk dat u weinig begrip heeft voor wanbetalers. U heeft er ongetwijfeld alles aan gedaan om kwalitatieve producten of diensten te leveren en uw klant in de watten te leggen. Het is niet onlogisch dat u van zijn/haar kant dan een correcte betaling verwacht.
Ook niet-commerciële organisaties hebben tegenwoordig te kampen met onbetaalde facturen. De onderwijssector klaagt over een stijging in het aantal onbetaalde schoolfacturen en ook de zorgsector wordt niet gespaard van onbetaalde bewonersfacturen.
Hoe groot of hoe klein uw onderneming ook is, buitenlandse interesse voor uw product of dienst heeft toch iets spannend en verwachtingsvol. Het betekent dat u goed bezig bent en dat uw product of dienst gewaardeerd wordt over de grenzen heen. Het zijn ongetwijfeld deugddoende vaststellingen die u doen uitkijken naar meer.
De economie zwengelt aan en dat heeft zonder twijfel ook een gunstig effect op het algemene betalingsgedrag van uw klanten. Ondervindt u trouwens eveneens dat ook uw facturen aan overheidsdiensten ineens sneller betaald worden? Dat heeft u goed opgemerkt! Hoe dat komt, lichten we even toe, want de groeiende economie heeft er maar gedeeltelijk mee te maken.
Belgische incassobureaus zijn gehouden aan een aantal regels wat de kosten voor incasso betreft. Zo moet een klant na ontvangst van een betalingsherinnering of aanmaning steeds 14 dagen de tijd krijgen om openstaande rekeningen te betalen. In de aanmaningsbrief moet bovendien duidelijk vermeld worden dat er incassokosten zullen worden aangerekend en hoe hoog deze kosten zullen zijn. Als er na 14 dagen geen betaling plaatsvond, dan moet de klant immers ook die incassokosten betalen. Het incassobureau hoeft hiervoor trouwens geen nieuwe brief te sturen. Hoeveel die incassokosten bedragen en wie welk deel betaalt, leest u verderop in dit artikel.
U kan meteen naar de rechtbank stappen om uw klant uw openstaande facturen te doen betalen, maar met minnelijke invordering boekt u doorgaans sneller en beter resultaat.
Eikendreef 4
2350 Vosselaar
België
Tel: +32 (0)14 82 14 48
Fax: +32 (0)14 78 07 26
info@trivion.be
Graag meer info over onze incasso tarieven?