014 / 82.14.48 •

Zo verloopt uw debiteurenbeheer eens zo vlot

01 October 2015

Weet met wie u zaken doet!

Het is een natuurlijke reactie om als ondernemer elke nieuwe klant te willen aanvaarden en bedienen. Toch denkt u soms beter 2 keer na… Een potentiële klant die een sterke eerste indruk nalaat met klinkende referenties en mooie praatjes, kan immers toch een wanbetaler blijken aan wie u veel tijd en energie verspeelt. Efficiënt debiteurenbeheer begint bij een grondige analyse. Welke vennootschap(pen) schuilt er achter de persoon die u net heeft ontmoet en hoe zit het met diens kredietwaardigheid? Een grondige risicoanalyse uitvoeren voor u zaken doet, is echt geen overbodige luxe.

Afspraak is afspraak

Alle klanten met wie u in contact komt, vereisen een aparte manier van aanpak en sommigen zullen meer aandacht vragen dan andere. Vooral in debiteuren die het niet zo nauw nemen met betalingstermijnen zal u als ondernemer veel tijd en energie steken, die u zonder twijfel liever aan uw commerciële activiteiten zou besteden.

Het logische gevolg is vaak een zekere laksheid. Te veel ondernemers vermelden op hun factuur een betalingstermijn van 30 dagen en staan vervolgens toch oogluikend een uitgestelde betalingstermijnen toe van 2 of 3 maanden. Dat gedoogbeleid resulteert echter doorgaans in een averechts effect, waarbij de klant in kwestie van de uitzondering een gewoonte maakt en uw facturen steeds later gaat betalen. Kort op de bal spelen, is de enige juiste aanpak!

Optimaliseer uw debiteurenbeheer op administratief vlak

Voor goed debiteurenbeheer is structuur en communicatie essentieel. Uw verkoopadministratie stroomlijnen vanaf de offerte tot en met het inboeken van de betaling is de boodschap. Snelle en duidelijke communicatie en facturatie werken een vlotte betaling in de hand.

Uw klanten tijdig herinneren aan uw openstaande facturen geeft een duidelijk signaal dat uw liquiditeit én ook uw klantencontact ten goede zal komen. Onbewust zal uw klant uw correcte en stipte administratie ook associëren met een correcte en stipte service!

Wat is onze ervaring?

Bij Trivion weten we uit ervaring dat ondernemingen die nog geen goed opgezet debiteurenbeheer hebben doorgaans als een goedkope bank fungeren voor hun klanten.

De klant kan al btw terugtrekken die hij/zij nog niet betaald heeft. U moet uiteraard wél onmiddellijk de btw op uw verkoopfacturen aan de staat overmaken. De overheid is wél stipt als het op due dates aankomt.

Opvolging van openstaande facturen uitbesteden aan een professioneel incassobureau zal het aantal dagen klantenkrediet aanzienlijk terugdringen. Uw facturen worden sneller betaald en u kan zich wél op uw kernactiviteiten focussen. Uw cash-flow gaat erop vooruit en u verliest minder kostbare tijd met aanmaningen. Dubbele winst dus.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief