U kan meteen naar de rechtbank stappen om uw klant uw openstaande facturen te doen betalen, maar met minnelijke invordering boekt u doorgaans sneller en beter resultaat.
Doeltreffende communicatie en constructief overleg zijn meestal de snelste, gemakkelijkste en voordeligste opties om openstaande vorderingen te innen. Stel dat uw klant u wel WIL betalen, maar dat tijdelijk niet KAN, dan is een afbetalingsplan bijvoorbeeld geen slecht idee. U bent zo tenminste zeker dat u alsnog uw geld recupereert. In de rechtbank daarentegen riskeert u dat de klant failliet wordt verklaard en dat de resterende gelden eerst aan de bevoorrechte schuldeisers worden toegekend.
De reden van niet-betaling hoeft trouwens niet per se financiële moeilijkheden in te houden. Misschien is uw klant gewoon even het overzicht kwijt op administratief vlak of heeft hij/zij een klacht die onbeantwoord blijft. Oplossingsgerichte communicatie en een minnelijke schikking kunnen in zo’n geval wonderen doen.
Het uiteindelijke doel van minnelijke invordering is hoe dan ook om een win-win situatie te creëren. U ontvangt zeker het geld waar u recht op heeft, de klant krijgt ademruimte om de betalingen gespreid of uitgesteld te betalen of een praktische oplossing voor een niet-financieel probleem.
U kan zelf met uw klant in dialoog treden en oplossingen voorstellen, of u kan de minnelijke invordering uitbesteden aan een professioneel incassobureau zoals Trivion.
Kostbare tijd en eventuele ergernis worden u bespaard én u bent zeker dat al bij de minnelijke invorderingsprocedure aan mogelijke vervolgprocedures wordt gedacht. Uiteraard is het de bedoeling om via de minnelijke invordering alle facturen betaald te krijgen, maar blijkt de klant van slechte wil en worden de gemaakte afspraken niet gerespecteerd, dan rest u alleen nog de gerechtelijke weg om betaling af te dwingen. Net dan is het belangrijk dat u bij de minnelijke invorderingsprocedure geen fouten heeft gemaakt die uw zaak kunnen doen wankelen.
Indien u de invordering uitbesteedt aan incassobureau Trivion mag u gerust zijn. Niet alleen kennen we de consumentenwetgeving door en door, incassobureaus zoals het onze zijn ook zelf onderworpen aan strikte richtlijnen. Deze incassowet impliceert dat wij uw klant op een wettelijk conforme wijze benaderen.
Vooraleer u beslag kan laten leggen op het loon, de woning, de auto, … van uw niet-betalende klant, heeft u een vonnis van de rechtbank nodig. Ook andere documenten zoals notariële aktes of bepaalde contracten kunnen mogelijks volstaan om dergelijke dwangmaatregelen te mogen inzetten. Bovendien mag u niet zelf goederen van uw klant gaan ophalen. Voor de uitvoering van het gerechtelijke vonnis heeft u immers een gerechtsdeurwaarder nodig.
Hoezeer u ook recht heeft op uw geld, gerechtelijke invordering is een tijdrovende en vaak dure procedure die u ongetwijfeld liefst vermijdt.
Met een klantgerichte aanpak en een professionele benadering komt u via minnelijke invordering al een heel eind ver. Wil u liever niet zelf bemiddelen met uw klant, maar deze communicatie aan een externe partner uitbesteden, dan kan u steeds even contact met ons opnemen om te ontdekken hoe wij minnelijke of gerechtelijke invordering aanpakken.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief