Uw klant beweert dat uw elektronische factuur of aanmaning niet rechtsgeldig is? Laat u niets wijsmaken! Wij leggen de regeltjes haarfijn aan u uit. Of beweert uw klant voortdurend dat hij/zij uw factuur nooit ontvangen heeft? Ook dan is elektronisch factureren het overwegen waard.
Elektronisch factureren is lange tijd niet bijzonder populair geweest. De introductie in 2004 in België was veelbelovend, maar in de praktijk bleek het minder vlot te verlopen. Onduidelijke wetgeving en complexe richtlijnen zorgden voor onnodige administratie en vertraagden het proces.
Bovendien gaven de Europese lidstaten elk een verschillende invulling aan de richtlijnen, wat de transacties over de grenzen heen natuurlijk niet vergemakkelijkte. Dat alles gebeurde net in een decennium waarin e-commerce met rasse schreden opgang maakte. Het resulteerde in een commerciële wereld met 2 snelheden.
Gelukkig sleutelde de Europese Unie een paar jaar terug aan de regels voor elektronisch factureren. Ook bij ons werden duidelijkere wetsontwerpen ingediend wat de introductie van de elektronische factuur aanzienlijk versnelde.
Net omdat de wetgeving vroeger zo onduidelijk was, haakten vele bedrijven af. Ondernemers waren wel overtuigd van de vele voordelen van digitaal factureren, maar niemand wilde het risico lopen dat de gemaakte facturen niet rechtsgeldig zouden zijn. De klant had dan namelijk reden genoeg om de factuur niet te moeten betalen…
Tegenwoordig is een elektronische factuur echter even officieel als een factuur die per post wordt verzonden. Het al dan niet elektronisch versturen van facturen (en aanmaningen!) hoeft dus geen invloed te hebben op het al dan niet ontvangen van de gelden waar u recht op heeft!
De aanpassing van de wetgeving betekende dat elektronisch factureren een pak aantrekkelijker werd, maar in de meeste bedrijven worden facturen na ontvangst nog steeds afgedrukt waarna ze nog steeds hetzelfde traditionele administratieve traject doorlopen.
Vragen over elektronisch factureren of de invordering van een factuur die u digitaal verzonden heeft? Wij beantwoorden uw vragen met plezier en zorgen ervoor dat ook uw digitale factureren snel voldaan worden. Zeg de twijfel en stress vaarwel en neem vandaag nog contact met ons op!
Overweeg ook het toepassen van e-facturatie, e-commerce en e-payment, want hier ligt de toekomst van internationaal ondernemen! Met elektronische facturen spaart u onnodige verzendingskosten en personeelskosten uit en de betaling komt doorgaans via een beveiligd circuit binnen op uw rekening. Meer informatie over internationaal betalingsverkeer vindt u op de SEPA (Single Euro Payments Area) website.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.