014 / 82.14.48 •

Uw concurrenten laten klanten achteraf betalen. En u?

01 November 2015

Het is allemaal de schuld van de e-commerce

Sinds enkele jaren is online shoppen booming business. De consument begint de vele voordelen van e-commerce in te zien en maakt er steeds vaker enthousiast gebruik van. Bij online aankopen mag de klant ook vaak zelf bepalen hoe en wanneer hij de aangekochte goederen betaalt. Dat kan onmiddellijk via maestro, uitgesteld via credit card en zelfs achteraf betalen per overschrijving na ontvangst van de goederen is vaak mogelijk.

De reden voor de verschillende betalingsopties is niet ver te zoeken. E-commerce is nog niet volledig ingeburgerd en heel wat consumenten voelen zich nog niet comfortabel bij of wantrouwen online betalingen. De mogelijkheid om aankopen achteraf te betalen versterkt het vertrouwen en trekt maar liefst 30% van de twijfelende shoppers over de streep.

Die nieuwe trend heeft echter ook gevolgen voor het algemene betalingsgedrag van de moderne consument. De consument kan tegenwoordig immers eerst de goederen ontvangen, ze uitgebreid keuren en ze dan achteraf betalen of ze gratis retourneren. Deze luxe is de moderne klant intussen gewoon en hij verwacht deze service ook al bij offline aankopen verwacht.

Gaat u ook achteraf betalen toestaan?

Bij transacties tussen bedrijven is achteraf betalen doorgaans evident. De goederen worden geleverd, de klant ontvangt een factuur en die mag op later tijdstip door overschrijving voldaan worden. Ondernemers beschouwen het echter nog vaak als een risico om ook particulieren na levering de goederen te laten betalen. U bent immers nog niet zeker dat u de gelden effectief zal ontvangen en geleverde goederen gaan terughalen, brengt extra administratie en transportkosten met zich mee.

Uw particuliere klanten de mogelijkheid bieden om na levering te betalen, is nochtans het overwegen waard. Deze extra betalingsmodaliteit kan namelijk een aanzienlijke stijging in uw verkoopcijfers opleveren. Een gerustgestelde klant zal namelijk sneller tot aankoop overgaan.

De risico’s en tips om wanbetaling te vermijden

Bij een contante betaling bij bestelling bent u uiteraard altijd zeker dat de goederen betaald zijn. Toch kan u ook een uitgestelde betaling na levering toestaan aan particulieren klanten en het risico op wanbetaling aanzienlijk beperken als u deze tips in acht neemt:

  • Zorg ervoor dat leveringen vlot verlopen en dat er een degelijke en bereikbare dienst na verkoop is. Klanten die hun producten snel, ongeschonden en voordelig thuis bezorgd krijgen, zullen sneller geneigd zijn om correct en tijdig te betalen.
  • Duidelijke communicatie is essentieel. Vermeld duidelijk op uw e-shop en/of op uw verkoopdocumenten en Algemene Voorwaarden hoe en wanneer betalingen verwacht worden. Vergeet daarbij ook niet te vermelden welke stappen u onderneemt bij niet-betaling.
  • Vergeet in uw Algemene Voorwaarden zeker geen eigendomsvoorbehoud te vermelden. Zo blijft u de juridische eigenaar van de goederen tot ze volledig betaald zijn en kan u er desgewenst voor opteren om ze bij niet-betaling te gaan terughalen.
  • Investeer in geautomatiseerde software en een goed opvolgingssysteem als u achteraf betalen toestaat. Een systeem dat bijvoorbeeld automatisch een vriendelijke reminder verstuurt enkele dagen voor de factuur zal vervallen, is een goed begin. Zo maant u vergeetkopjes snel en gemakkelijk aan. Een duidelijk betalingsverzoek op de vervaldag zelf is ook een aanrader. Kort op de bal spelen en die reminders niet uitstellen, is essentieel om uw liquiditeit te waarborgen.

Of u nu online of offline producten aanbiedt en uitgestelde betaling toelaat, bij incassobureau Trivion zit u goed om uw openstaande facturen te innen. Wij passen onze service helemaal aan uw wensen aan en volgen uw openstaande facturen desgewenst al op van voor de vervaldatum of treden pas na overschrijding van die vervaldatum in actie.

U laat niet met uw voeten rammelen en kiest resoluut voor de harde aanpak?

Het is heel begrijpelijk dat u weinig begrip heeft voor wanbetalers. U heeft er ongetwijfeld alles aan gedaan om kwalitatieve producten of diensten te leveren en uw klant in de watten te leggen. Het is niet onlogisch dat u van zijn/haar kant dan een correcte betaling verwacht.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief