014 / 82.14.48 •

Wat te doen met klanten die te laat betalen?

30 September 2019

Wat te doen met klanten die te laat betalen? U bent een zaak aan het opbouwen en deze inspanningen moeten tijdig beloond worden. Daarom moeten uw klanten op een correcte manier betalen. Jammer genoeg, krijgt elke zaak vroeg of laat wel eens te maken met klanten die te laat betalen.

De grootste bedreiging voor uw cashflow, zijn onbetaalde facturen. De onbetaalde facturen van klanten die te laat betalen stapelen zich op en die achterstallige betalingen zorgen ervoor dat u niet tijdig betaald wordt voor geleverde prestaties. Dat soort debiteuren moet u op de juiste manier aanpakken.

Hoe u vervallen facturen moet aanpakken, hebben we al eens eerder besproken. Wat u moet doen met klanten die te laat betalen hebben we hier in korte puntjes toegelicht:

  1. Bel de klant op om hem aan de factuur te herinneren.
  2. Verstuur een betalingsherinnering.
  3. Nog steeds geen betaling? Incassobureau inschakelen!

Klaar om je geld te innen?

Wat te doen met klanten die te laat betalen?

Het is de verantwoordelijkheid van de zaakvoerder om de klant te overtuigen dat betalingstermijnen niet flexibel of voor interpretatie vatbaar zijn. Daarom is er een akkoord gesloten en dienen deze regels gehanteerd te worden. Maar wat kan u doen om klanten die te laat betalen te voorkomen?

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Preventie is de basis van goed debiteurenbeheer. Zorg ervoor dat het verkoopteam en de account managers volledig op de hoogte zijn van de betalingstermijnen van uw bedrijf en dat ze deze informatie aan elke nieuwe klant doorgeven. Om de boodschap duidelijk te maken, moet de betalingstermijn en vervaldatum op uw factuur vermeld staan.

Afhankelijk van de aard van uw bedrijf, kan u ook overwegen om nieuwe klanten eerst door te lichten vooraleer u er zaken mee doet.

Beloon Goede Betalers

Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om klanten die correct betalen te belonen. Positieve aanmoediging is een krachtig wapen. Het is in ieder geval minder stresserend dan omgaan met klanten die te laat betalen. Onderzoek enkele manieren waarop u klanten die op tijd betalen kan belonen. Denk bijvoorbeeld aan een korting voor contante betaling (of betaling binnen 8 dagen).

Als een klant moeite blijft hebben om op tijd te betalen, neem dan eens een keer contact met hen op. Ontdek wat er aan de hand is en probeer een oplossing te vinden die voor beide partijen gunstig is.

Incassobureau inschakelen

Geef klanten die te laat betalen niet alle tijd van de wereld en grijp tijdig in. Op een gegeven moment, is het niet langer de moeite waard om uw eigen tijd en energie te steken in klanten die te laat betalen. Time is Money. Maar wat moet u dan doen met deze slecht betalende klanten? Het is aangeraden om een incassobureau in te schakelen. Zij gaan verder met het innen van deze vervallen factuur zodat u zich weer kan bezig houden met ondernemen.

Neem vandaag contact op en ontdek hoe Incassobureau Trivion uw bedrijf kan helpen. Neem contact op via het nummer +32 (0)14 82 14 48 of contacteer ons online. Wij werken met een No Cure No Pay principe, waarbij we pas kosten in rekening brengen wanneer een slecht betalende klant betaald heeft.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief