Het is helaas zelden zo dat alle klanten de gemaakte afspraken stipt respecteren en uw facturen netjes binnen de afgesproken termijn betalen. De stand van uw bankrekening regelmatig opvolgen en af en toe uw klanten betalingsherinneringen sturen, is de enige manier om uw cash-flow gezond te houden. Kort op de bal spelen dus om te vermijden dat bepaalde facturen uiteindelijk helemaal niet betaald zouden worden. Hoe u de opvolging van onbetaalde facturen best concreet aanpakt? Dat leest u hier…
In het merendeel van de gevallen is laattijdige betaling te wijten aan vergetelheid. Uw klant krijg net als u heel wat post en e-mails te verwerken en is misschien gewoonweg uw factuur vergeten. Een eenvoudig telefoontje om uw klant aan de openstaande betaling te herinneren kan in zo’n geval al wonderen doen.
Heeft uw klant de factuur helemaal niet ontvangen (door een foutje bij de post bijvoorbeeld) dan wordt dit tijdens het telefoongesprek meteen duidelijk. U kan onmiddellijk een kopie van de onbetaalde factuur overmaken en doorgaans volgt de betaling niet veel later.
Heeft u geen tijd of zin om al uw klanten persoonlijk op te bellen, dan kan u ook schriftelijke betalingsherinneringen sturen per mail of per post.
Zowel een telefonische betalingsherinnering als een schriftelijke aanmaning plant u best meteen na het verstrijken van de afgesproken betalingstermijn in om verdere betalingsachterstand te vermijden.
Blijft uw klant hardnekkig niet betalen ondanks uw aanmaningsinspanningen? Dan kan u na de vriendelijke betalingsherinnering best ook een officiële ingebrekestelling versturen. In dit schrijven vraagt u niet meer alleen aan de klant om de betalingen na te kijken en de openstaande bedragen te willen storten. In deze fase gaat u de klant uitdrukkelijk en formeel bevestigen welke verdere stappen genomen zullen worden als de betaling verder uitblijft. In de ingebrekestelling worden doorgaans ook nalatigheidsinteresten en administratiekosten bij de openstaande bedragen geteld.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief