014 / 82.14.48 •

Wanneer kan je een incassobureau inschakelen?

02 November 2018

Wanneer kan je een incassobureau inschakelen? De praktijk leert ons dat onbetaalde facturen doorgaans vergetelheden zijn. Daarom is het belangrijk om eerst een keer contact op te nemen met je klant om dit na te gaan. Blijkt enkele dagen daarna echter dat de gemaakte afspraken niet nagekomen zijn? Dan is het misschien toch tijd om een derde partij te overwegen.

Als je besluit om een incassobureau in te schakelen, is het wel noodzaak om je klant op de hoogte te stellen van de stappen die je zult ondernemen. Stuur een vriendelijke, doch strenge e-mail of aangetekende brief waarbij ze 7 dagen de tijd krijgen om te betalen en dat je na die deadline een incassobureau zal inschakelen.

Openstaande facturen en wanbetalers

Het is een ware nachtmerrie voor elke onderneming: een klant die niet betaald. Zelf staat u in voor het salaris van uw werknemers en bent u verantwoordelijk voor de betaling van leveranciers. Maar als een klant niet betaald... Zelfs nadat je getelefoneerd hebt en ook je aanmaning bleef onbeantwoord? Dan kan je best een incassobureau inschakelen.

Misschien vindt je het nogal een drastische stap, want u bent er vast van overtuigd dat dit de relatie met uw klant zal verzuren. Heeft u echter al eens aan het alternatief gedacht? Zelf wanbetaler worden? Faillissement riskeren? Dat klinkt kort door de bocht en misschien is de situatie zo erg nog niet, maar wanneer u uw betalingen niet serieus neemt verhoogt het risico hierop. In álle gevallen probeert een goed incassobureau de relatie met uw klant te vrijwaren. Elk dossier heeft immers een ander verhaal en verdient een andere aanpak.

Bij Incassobureau Trivion trachten we op verschillende manieren uw debiteuren te overtuigen om over te gaan tot betaling. We doen dat op een dwingende manier, maar steeds professioneel en respectvol. Pas als het echt niet anders kan, halen we de grove middelen boven. Na uw akkoord, stappen we dan over naar een gerechtelijke tussenkomst via ons deurwaardersnetwerk.

Klaar om je geld te innen?


Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. U heeft er alle belang bij om tijdig in te grijpen. De kans op inning wordt gewoonweg kleiner als u niet kordaat reageert. Wij raden aan om 30 dagen na de vervaldag in te grijpen. U heeft dan zelf 30 dagen tijd gehad om uw klant te herinneren en uw geld te incasseren. Als na die periode het geld nog niet op uw rekening staat, is een externe partij nodig.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief