014 / 82.14.48 •

In welke mate werkt u wanbetaling zelf in de hand?

15 February 2017

Trekt u alleen maar wanbetalers aan?

Krijgt u de indruk dat u altijd de laatste bent die betaald wordt? Het loont de moeite om even te onderzoeken of niet onbewust en uiteraard geheel onbedoeld signalen uitzendt naar uw klanten dat er niet zo’n haast achter de betaling zit. Veel ondernemers zijn er zich immers niet van bewust dat ze wanbetaling grotendeels zelf in de hand werken.

5 te vermijden signalen die wanbetaling in de hand kunnen werken

Om uw klanten niet de indruk te geven dat ze creatief mogen omspringen met uw betalingstermijnen zijn er 2 zaken heel belangrijk. Enerzijds moet u investeren in een stipt en gestructureerd debiteurenbeheer (tijdig en correct aanmanen tot betalen en kordaat reageren op wanbetaling dus), anderzijds moet u ook vermijden dat u zelf de verkeerde signalen uitstuurt.

Te laat factureren

Maak van de facturatie een topprioriteit en verstuur uw factuur op het afgesproken tijdstip of telkens netjes op het einde van de maand. Als u zelf uw facturen pas verzendt op het moment dat het u uitkomt, kan u dan ook verwachten dat uw klanten ze niet betalen wanneer het hen best past? Te lang wachten met het opmaken van uw factuur impliceert bovendien dat er zeker geen haast is bij de betaling ervan.

Niet onmiddellijk aanmanen

Hetzelfde geldt voor het aanmanen tot betalen. Als u pas geruime tijd na het verstrijken van de betalingstermijn contact opneemt met de klant, gaat die ervan uit dat u uw geld niet heel dringend nodig heeft. Anders had u wel eerder gebeld, toch? Wacht dus zeker niet te lang om die 1e aanmaning uit te sturen.

Niet verwijzen naar Algemene Voorwaarden

Maak een duidelijke verwijzing naar de Algemene Voorwaarden op uw factuur. Dat is verplicht om ze rechtsgeldig te maken, maar het laat uw klant ook subtiel voelen dat er Algemene Voorwaarden zijn en dat u er niet voor terugschrikt om deze in te roepen in geval van wanbetaling.

Niet weten met wie u zaken doet

Geef nieuwe klanten niet meteen het volledige vertrouwen. Dat wordt ook niet verwacht! Vraag gerust eerst eenkredietrapport aan om na te gaan of de klant in kwestie andere leveranciers tijdig betaalt en pas uw betalingstermijnen aan in functie van het resultaat. U kan uw klant ook gerust om een voorschot of zelfs een contante betaling vragen voor de eerste bestelling en pas bij correcte betaling en bij volgende bestellingen uitgestelde betaaltermijnen toestaan. Dat is zeker niet ongebruikelijk. Een klant die altijd correct betaalt, zal hier alle begrip voor hebben en bij protest bent u meteen gewaarschuwd.

Het psychologische effect van een incassobureau

Wanneer klanten opmerken dat u uw debiteurenbeheer toevertrouwt aan een incassobureau, zullen ze doorgaans sneller geneigd zijn om uw facturen de nodige prioriteit te verlenen en wanbetaling te vermijden. Ze weten immers dat een incassobureau hoe dan ook snel zal reageren én de nodige stappen zal ondernemen om de verschuldigde bedragen te innen, waar nodig zelfs met verhoging van nalatigheidsinteresten. Gewoon het feit DAT u een professionele incasso partner heeft, zal al een sterk ontradend effect hebben op doorwinterde wanbetalers.

Alles geprobeerd en toch nog last van wanbetalers?

Niet zeker waarom u nog steeds te lang moet wachten op uw geld of geen tijd en zin om zelf met hardleerse wanbetalers om te gaan? Neemcontact op met incassobureau Trivion en ontdek hoe ons debiteurenbeheer u tijd, frustratie en kosten bespaart.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief