In het huidige economische klimaat telt elke klant, ook klanten met een betalingsachterstand. Het kost doorgaans meer om een nieuwe klant te overtuigen, dan om een bestaande klant te behouden en een slechte betaler kan in de toekomst alsnog een interessante klant blijken. Net daarom is maatschappelijk verantwoord incasseren zo belangrijk.
“Bij maatschappelijk verantwoorde incasso staan klantgerichte communicatie en het vermijden van onnodige of onredelijke incassokosten centraal. Bedrijven bestaan immers uit mensen en die moeten op een fatsoenlijke manier benaderd worden.”
Bij Trivion nemen we maatschappelijk verantwoord incasseren heel ernstig. Als incassobureau hebben wij immers de plicht om niet alleen u als klant, maar ook úw klant met het grootst mogelijke respect te behandelen. De toekomstige samenwerking met uw klant hangt namelijk niet alleen van uw service af, maar ook van de manier waarop deze tijdens een minder prettige incassoprocedure benaderd wordt.
Klanten verwachten nu eenmaal een zekere attitude in uw bedrijfscommunicatie. Bent u bijvoorbeeld actief in de zorgsector, dan zal uw eindklant een softere aanpak en communicatie verwachten, dan bijvoorbeeld van een advocaten- of accountantskantoor. Ook tijdens de invorderingsprocedure en daar houden we bij Trivion uiteraard rekening mee.
We stemmen onze communicatie af op uw sector en het type eindklant en doen er alles aan om uw bedrijfsimago te beschermen. We kiezen voor het principe zacht als het kan en hard als het moet.
Bovendien hebben we heel wat ervaring met specifieke sectoren. Betalingen vorderen van de overheid en incasso voor de zorgsector en scholen zijn er maar enkele.
Om duurzame samenwerkingenaan te gaan en te behouden, investeert u als ondernemer in uw klantrelaties door permanent proactief en duidelijk te communiceren. Dat geldt bijgevolg ook voor uw incassobeleid.
Bij maatschappelijk verantwoord incasseren ligt de nadruk niet alleen op het behoud van de klant, maar evengoed op het voorkomen van incassokosten. Laat u daarom adviseren door een expert ter zake zoals Trivion.Duidelijkealgemene voorwaarden opstellen en transparante, beleefde, maar ook kordate aanmaningsbrieven zijn maar enkele tools om onaangename verrassingen voor beide partijen te vermijden.
Het is in ieders belang dat een kostelijke aanmaningsprocedure vermeden wordt, dus adviseren we om elk incassodossier gefaseerd en doordacht aan te pakken. Eerst een vriendelijk telefoontje plegen en pas daarna een officiële ingebrekestelling sturen bijvoorbeeld. Het lijkt evident, maar in de praktijk worden maar al te vaak de eerste vriendelijke reminders overgeslagen.
Ook een bedankje sturen eens de betaling ontvangen is, wordt helaas maar al te vaak vergeten. Toch zal uw klant deze kleine moeite ongetwijfeld erg waarderen en loont het echt de moeite. Dat kleine bedankje kan namelijk hét aandenken en een actieve stimulans zijn om uw volgende facturen stipter te betalen.
Er is stevige concurrentie en klanten worden steeds kritischer en mondiger, maar niet iedereen is even communicatief. De debiteur overdonderen en afdreigen heeft meestal niet het gewenste effect. Een beleefd telefoontje en compromissen maken kan vaak al wonderen doen.De klant in kwestie zelf een voorstel tot afbetalen laten formuleren of zelf een haalbaar afbetalingsplan voorstellen, is zeker geen onverstandige zet.
Maatschappelijk verantwoord incasseren betekent ook de incassokosten zo laag mogelijk houden. Zowel voor u als voor uw klant.
Dankzij hetno cure no payprincipe, kunnen we u als schuldeiser een betaalbare of zelfs gratis incassoservice bieden. Toch houden we ook de kosten voor uw klant liefst zo laag mogelijk. Soms is een extra contactname bijvoorbeeld al voldoende om een betalingsgarantie te verkrijgen en een verdere incassoprocedure te vermijden.
Wij luisteren naar u, maar ook naar uw klant. U bepaalt hoe ver u wil gaan voor het innen van onbetaalde facturen, maar ook de klant krijgt inspraak in het verloop van de procedure en dat wordt geapprecieerd!
Bepaal zelf maatschappelijk verantwoord aanmanen ook voor uw bedrijf een interessante zaak is. Een mailtje sturen volstaat om meer informatie over onze aanpak en incasso tarieven te ontvangen.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief