014 / 82.14.48 •

Help! Mijn Klant Wil Niet Betalen!?

17 July 2018

Wat kan je doen als een klant zijn factuur niet wil betalen? Ontdek hoe je onbetaalde facturen kan vermijden en wat de volgende stap is als een klant niet wil betalen.

In het ideale scenario betalen al uw klanten hun facturen op tijd. Het kan soms echter een hel zijn als je te maken hebt met klanten die een factuur niet willen betalen. Het lot wil nu eenmaal dat je als ondernemer vroeg of laat met dit scenario geconfronteerd wordt.

Dus wat kan je doen wanneer een factuur niet betaald wordt?

Afspraken Maken

klant wil niet betalen

Je kan beter voorkomen dan genezen. Maak er een gewoonte van om met elke klant duidelijke afspraken te maken en voorwaardes voorop te stellen. Leg afgesproken betaaltermijnen en eventuele kosten voor te laat betalen vast. Als je dat doet, ben je goed al goed op weg om onbetaalde facturen te vermijden. Je laat op die manier duidelijk merken dat je de zaken serieus neemt. Dat komt eens zo professioneel over.

Denk je er ook aan om de klant een kopie te bezorgen? Doe dit vooraleer je de werken start, zo wordt het makkelijker om openstaande facturen te innen aan de hand van de afgesproken voorwaarden.

Vriendelijke Doortastendheid

Als je te maken hebt met een klant die zijn factuur niet betaald heeft, begin je meteen te innen. Je neemt dan contact op met de persoon verantwoordelijk voor de betalingen en vraagt wanneer je de betaling mag verwachten. Als ze niet reageren, of de afgesproken deadline missen, neem je wederom telefonisch contact op. Bevestig ook alle telefonische afspraken met een e-mail (op die manier heb je een bewijs.)

Denk je er wel aan om doortastend, doch vriendelijk te blijven? Onvriendelijk zijn brengt je nergens en een klant die niet wil betalen zal daarom niet sneller betalen. Bovendien loop je de kans om een klant in de toekomst kwijt te raken.

Hulp Inschakelen

Als je factuur na enkele pogingen nog steeds niet betaald is of als je klant simpelweg weigert te betalen, twijfel er dan niet over om hulp in te schakelen. Een incassobureau is veel goedkoper dan een advocaat en komt minder dreigend over. Op die manier beschadig je je commerciële relatie niet en spaar je geld uit. Bovendien werken incassospecialisten met een No Cure No Pay procedure - d.w.z. dat je pas moet betalen als zij geslaagd zijn in het innnen van de factuur.

Denk je er wel aan om je klant op de hoogte te stellen van de stappen die je zult ondernemen? Stuur een vriendelijke, docht strenge e-mail of aangetekende brief waarbij ze 7 dagen de tijd krijgen om te betalen en dat je na die deadline een incassobureau zal inschakelen. Zorg er wel voor dat je de klant niet bedreigt.

Klaar om je geld te innen?

Wanneer een bepaald punt bereikt wordt, is het niet langer de moeite waard om je eigen tijd en energie te steken in klanten die hun factuur niet willen betalen. Tijd is geld. Laat de administratieve rompslomp over aan een gespecialiseerd incassobureau. Zij nemen het werk uit handen en zullen deze vervallen facturen innen zodat jij jezelf kan richten op nieuwe klanten.

Neem contact met ons op en ontdek hoe Incassobureau Trivion uw bedrijf kan helpen. Neem contact op via het nummer +32 (0)14 82 14 48 of contacteer ons online. Wij werken met een No Cure No Pay principe, waarbij we pas kosten in rekening brengen wanneer vervallen facturen betaald werden.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief