014 / 82.14.48 •

Help! Mijn Klant Kan Niet Betalen!?

28 February 2019

Wat kan je doen als een klant zijn factuur niet wil betalen? Ontdek hoe je onbetaalde facturen kan vermijden en wat de volgende stap is als een klant niet kan betalen.

In het ideale scenario betalen al uw klanten hun facturen op tijd. Het kan soms echter een hel zijn als je te maken hebt met klanten die een factuur niet kunnen betalen. Het lot wil nu eenmaal dat je als ondernemer vroeg of laat met dit scenario geconfronteerd wordt.

Dus wat kan je doen wanneer een factuur niet betaald wordt?

Uitstel van Betaling

klant wil niet betalen

Voor veel ondernemers zal dit de eerste denkpiste zijn. Als de klant niet kan betalen, kan je alleen maar hopen dat hij na een bepaalde periode wél kan betalen. Maak er wel een gewoonte van om duidelijke afspraken te maken en voorwaardes voorop te stellen. Leg afgesproken betaaltermijnen en eventuele kosten voor te laat betalen vast. Je laat op die manier duidelijk merken dat je de zaken serieus neemt. Dat komt eens zo professioneel over.

Afbetalingsplan

Als je te maken hebt met een klant die zijn factuur niet kan betalen, is de beste oplossing misschien wel een afbetalingsplan. Je begint dan toch tenminste in deeltjes je geld te innen. Het is misschien wel de beste en meest logische oplossing. Ook hier dienst alles op papier vastgelegd te worden om verdere conflicten te vermijden. Als ze een afgesproken deadline missen, kan zo'n afbetalingsplan al snel faliekant aflopen! Bevestig alle afspraken met een document of e-mail (op die manier heb je een bewijs.)

Denk je er wel aan om doortastend, doch vriendelijk te blijven? Onvriendelijk zijn brengt je nergens en een klant die niet kan betalen zal vooral begrip voor zijn situatie nodig hebben. Bovendien loop je de kans om een klant in de toekomst kwijt te raken.

Hulp Inschakelen

Heb je echter problematischer gevallen? Weet je niet hoe je aan zo'n uitstel van betaling of afbetalingsplan moet beginnen? Incassobureau Trivion helpt je graag bepalen wat de volgende stap is. Als je klant simpelweg niet kan betalen en je bent niet zeker wat je moet doen, twijfel er dan niet over om hulp in te schakelen. Een incassobureau is veel goedkoper dan een advocaat en komt minder imposant over. Op die manier beschadig je je commerciële relatie niet en spaar je geld uit. Bovendien werken incassospecialisten met een No Cure No Pay procedure - d.w.z. dat je pas moet betalen als zij geslaagd zijn in het innen van de factuur.

Denk je er wel aan om je klant op de hoogte te stellen van de stappen die je zult ondernemen? Stuur een vriendelijke e-mail of aangetekende brief waarbij je meld dat je een incassobureau zal inschakelen.

Klaar om je geld te innen?

Wanneer een bepaald punt bereikt wordt, is het niet langer de moeite waard om je eigen tijd en energie te steken in klanten die hun factuur niet kunnen betalen. Tijd is geld. Laat de administratieve rompslomp over aan een gespecialiseerd incassobureau. Zij nemen het werk uit handen en zullen deze vervallen facturen innen zodat jij jezelf kan richten op nieuwe klanten.

Neem contact met ons op en ontdek hoe Incassobureau Trivion uw bedrijf kan helpen. Neem contact op via het nummer +32 (0)14 82 14 48 of contacteer ons online. Wij werken met een No Cure No Pay principe, waarbij we pas kosten in rekening brengen wanneer vervallen facturen betaald werden.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief