014 / 82.14.48 •

Help! Mijn Factuur Wordt Niet Betaald!?

27 October 2017
factuur wordt niet betaald

Wat kan je doen als een klant zijn factuur niet betaald? Ontdek hoe u onbetaalde facturen kan vermijden en hoe je het best actie onderneemt als je er toch mee te maken krijgt.

In de ideale wereld betalen al uw klanten hun facturen op tijd. Maar het kan een hel zijn als je te maken hebt met een factuur die niet betaald wordt. En het lot wil nu eenmaal dat je vroeg of laat altijd wel in deze situatie terecht komt. 

Dus wat kan je doen wanneer een factuur niet betaald wordt?

Vooraf Duidelijke Afspraken Maken

Beter voorkomen dan genezen, zeggen ze dan. Als je er een gewoonte van maakt om met elke nieuwe klant duidelijke afspraken te maken betreffende de betaaltermijn en eventuele kosten voor te laat betalen, dan ben je al goed op weg om onbetaalde facturen te vermijden. Je laat zo duidelijk merken dat je de zaken serieus neemt en dat komt professioneel over.

Bezorg de klant steeds een kopie vooraleer het werk start, zo wordt het makkelijker om openstaande facturen te innen aan de hand van de afgesproken voorwaarden. 

Vriendelijk, Maar Doortastend

Zodra een klant te laat is met betalen, begin je meteen te innen. Neem contact op met de persoon die je moet aanspreken en vraag ze wanneer je de betaling mag verwachten. Als ze niet reageren, of de deadline missen die ze geantwoord hebben, neem je telefonisch contact op. Stuur ook steeds een e-mail om de telefonische afspraken te bevestigen, want dan heb je een bewijs.

Wees doortastend tijdens het innen, maar blijf vriendelijk. Onvriendelijk zijn brengt je nergens en de factuur zal niet sneller betaald worden. Bovendien loop je dan kans om een klant kwijt te raken.

Schakel Hulp In

Als je factuur niet betaald wordt na enkele pogingen of je krijgt geen gehoor, twijfel dan niet om hulp in te schakelen. Een incassobureau is veel goedkoper dan een advocaat en het komt minder dreigend over. Zo komt je commerciële relatie niet in het gedrang en spaar je geld uit. Een leuk extraatje is dat ze werken met een No Cure No Pay procedure - d.w.z. dat je pas moet betalen als zij geslaagd zijn in het innen van de factuur.

Het is wel aangeraden om je klant op de hoogte te stellen van de stappen die je zult ondernemen. Stuur een vriendelijke, doch strenge e-mail of aangetekende brief waarbij ze 7 dagen krijgen om te betalen waarna je een incassobureau gaat inschakelen. Zorg er wel voor dat je de klant niet bedreigt.

Klaar om je geld te innen?

Wanneer een bepaald punt bereikt wordt, is het tevens niet langer de moeite waard om je eigen tijd en energie te steken in een factuur die niet betaald wordt. Time is Money. Laat het werk over aan een gespecialiseerd incassobureau. Zij gaan dan verder met het innen van deze vervallen factuur zodat jij jezelf weer kan richten op ondernemen.

Neem vandaag contact op en ontdek hoe Incassobureau Trivion uw bedrijf kan helpen. Neem contact op via het nummer +32 (0)14 82 14 48 of contacteer ons online. Wij werken met een No Cure No Pay principe, waarbij we pas kosten in rekening brengen wanneer vervallen facturen betaald werden.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief