Je klant heeft zijn factuur niet betaald en is nu echt laat. Wat nu?
Laten we beginnen met een hypothetische situatie. "Marketingbureau Florijn" haalt een groot nieuw project binnen van "Oceanic Airlines". Marketingbureau Florijn maakt daarbij gebruik van een onderhoudscontract en Oceanic Airlines ondertekend dat, betaald het voorschot en het project gaat van start. Na zes maanden, raakt Oceanic Airlines achter met haar betalingen en na nog eens 30 dagen stopt Marketingbureau Florijn met het werk.
Marketingbureau Florijn probeert deze onbetaalde facturen te innen. Ze bellen de klant en krijgen geen gehoor. De klant wil niet langer betalen. Nu is het tijd om juridische stappen te ondernemen.
Marketingbureau Florijn stuurt een betalingsherinnering naar de klant die zowel via mail als aangetekend verstuurd zal worden. In die brief eisen ze hun geld op en dreigen ze met verdere stappen. Het kan zijn dat je hier je tijd mee verspilt, maar wie weet? Misschien stort de klant het openstaande bedrag meteen op je rekening. Een betalingsherinnering werkt soms wel en soms niet.
Je kan ook meerdere betalingsherinneringen sturen. Het is allemaal afhankelijk van de persoon waar je zaken mee doet. Als je geen reactie krijgt, betwijfelen we of je betalingsherinneringen iets gaan uithalen. Anderzijds kan het wel net het duwtje in de goede richting zijn waardoor je klant zal betalen.
Wij raden altijd aan om kortelings na de vervaldatum een eerste betalingsherinnering te sturen en daarna een tweede finale betalingsherinnering. In die tweede betalingsherinnering stel je een deadline op waarna je juridische stappen zal nemen. Bovendien geeft dit je een solide basis voor een juridische zaak waarbij je kennis hebt gegeven van de vordering.
Oké, jammer genoeg heeft je klant zijn betaling nog steeds niet voldaan. Dat wil zeggen dat je contact moet opnemen met je incassobureau. Als je nog geen incassobureau hebt uitgekozen kan je te rade gaan bij vrienden en familie of op zoek gaan op het internet naar een incassobureau dat bij je past.
In het geval van Marketingbureau Florijn is er een contract opgemaakt. Als een eerste stap zal het incassobureau ten alle tijde het contract onder de loep nemen. Vaak is in dergelijke contracten wel een puntje te vinden waarmee ze de klant tot betaling kunnen laten overgaan. Elke vordering is een geval apart en het incassobureau zal analyseren wat de beste stappen om te nemen zijn.
Zoekt u een incassobureau met daadkracht? Incassobureau Trivion wapent uw bedrijf met goed getrainde medewerkers en een krachtdadige aanpak. Resultaat? In 92% van de dossiers vereffent de wanbetaler zijn schuld.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief