Omgaan met laattijdige betalingen en onbetaalde facturen voelt aan als koorddansen. Aan de ene kant verwacht u een snelle en tijdige betaling van uw klant. Aan de andere kant wil u de aangename relatie met uw klant behouden zodat u zaken met hen kan blijven doen.
Hoe volgt u een onbetaald factuur op?
Of het nu gaat om freelancers, opdrachtgevers of kleine zelfstandigen, de meest ervaren rotten en beginners zijn het eens over één ding: te laat betaald worden is een pain in the ass. Om dan nog te zwijgen over niet betaald worden.
Te laat betaalde facturen lijkt niet meer dan een klein ongemak. Ze kunnen echter wel ernstige gevolgen hebben: Minder winst en het onvermogen om personeel of leveranciers op tijd te betalen. Daarbovenop kan een openstaand factuur uw bedrijf in gevaar brengen. Laattijdige betalingen brengen een kwart van de Belgische bedrijven op de rand van het faillissement.
Oké, de betalingstermijn is verstreken en uw rekening blijft leeg.
Allereerst dient u een informele betalingsherinnering via mail naar uw klant te sturen. Als u niet mag genieten van een zinvolle reactie, kan u dit opvolgen met een telefoontje naar uw contactpersoon. Wanneer beide methodes niets opleveren, mag u wat formeler te werk gaan.
Verstuur een tweede betalingsherinnering waarin u de melding maakt dat de betalingstermijn onaanvaardbaar overschreden is. Daarbij stelt u een uiterste datum van betaling op waarna u de vordering uit handen zal geven aan een incassobureau.
Maken uw verkoopsvoorwaarden melding van extra kosten voor wanbetalers? Maak zeker melding van deze 'boete'.
Wanneer de factuur nog steeds openstaand is na deze stappen, dan kan u best een incassobureau inschakelen.
Incassobureau Trivion werkt met een No Cure, No Pay principe. Slagen wij niet in onze opdracht? Dan betaalt u … niets. Wij hanteren dit strikt. Geen resultaat? Geen rekening. We bezorgen u bovendien een attest voor de recuperatie van de gefactureerde btw.
Een goed incassobureau zal zorgvuldig omgaan met de opvolging van onbetaalde facturen. Zo loopt u niet het risico om de klant voor altijd kwijt te raken. Wanneer een klant standvastig weiger te betalen, kan een incassobureau u ook begeleiden bij de verdere stappen. Zo kunnen wij doorverwijzen naar een deurwaarder die gespecialiseerd is in openstaande facturen.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief