Er zijn nog veel te veel ondernemers die hun facturen alleen maar per post versturen. Ze drukken de factuur af, steken ze in een enveloppe, plakken de postzegel erop en laten de postbode zijn werk doen. Tip nummer 1 kaart dit probleem aan, dus laten we er meteen invliegen.
Facturen durven zogezegd al eens 'verloren' te raken. Door een factuur per post en via email te versturen, zet je deze slechte smoesjes buitenspel.
Vandaag de dag zijn er ook tal van applicaties beschikbaar, die het digitaal versturen van facturen automatiseren. Bovendien heb je met deze applicaties een professionele opvolging van onbetaalde facturen. Zo'n geautomatiseerd proces biedt verschillende voordelen:
Alles begint met een efficiënte facturering. Wacht u té lang? Dan denkt uw debiteur dat de betaling voor u niet zo belangrijk is. Een verkeerd signaal! Factureer daarom de dag na levering van uw dienst of product. Zo toont u dat u belang hecht aan de stipte betaling van uw facturen.
Heeft uw klant een factuur niet betaald? Via een betaalherinnering wijst u de debiteur op zijn betaalachterstand. Wees streng, maar rechtvaardig. Zo weet die meteen dat u alles scherp in de gaten houdt. Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.
Doorgaans zijn onbetaalde facturen slechts een vergissing. Met een betaalherinnering is het probleem vaak meteen opgelost. Als je vermoedt dat er sprake is van een vergissing, dan is tip nummer 5 een persoonlijkere aanpak dan een betaalherinnering...
Waarom betaalt uw debiteur de rekening niet? Bel hem, vraag het en zoek samen een oplossing. Is betaling in termijnen een mogelijkheid? Vergeet niet om gemaakte afspraken schriftelijk te bevestigen.
Blijft de betaling ondanks deze tips toch uit? Soms lukt het echt niet en schakelt u best een incassospecialist in.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief