Om op effectieve wijze achterstallige betalingen te innen, moet je een vooraf bepaald proces hanteren. Of je nu als eigenaar zelf openstaande facturen gaat innen of gebruik maakt van een gespecialiseerde afdeling: als je een strategisch plan volgt zal je cashflow verbeteren.
Om achterstallige betalingen van klanten te innen heb je 3 kwaliteiten nodig: doorzettingsvermogen, vastberadenheid en hardnekkigheid. Om je het meeste kans op slagen te geven hebben we hier een 3-stappen-plan samengesteld die uw cash flow meteen een boost zullen geven:
Als je op de vervaldatum nog geen betaling hebt ontvangen, neem je eerst contact op met de klant om er zeker van te zijn dat ze de factuur hebben ontvangen. Indien nodig bezorg je de klant een kopie van de factuur. Tracht meteen ook een datum te bemachtigen wanneer je de betaling mag verwachten (als ze vragen waarom, antwoord dan dat je zo je financiële planning kan maken).
Als je 7 dagen na de vervaldatum (of afgesproken nieuwe datum) nog geen betaling hebt mogen ontvangen, neem je best weer even contact op met de klant. Stuur dan ook een aangetekende betalingsherinnering, vaak geeft dit aan de klant aan dat ze er werk van moeten maken.
Als je de volgende 7 dagen geen betaling hebt ontvangen, stuur je een tweede en finale betalingsherinnering. Vermeld hierin dat de betalingstermijn onaanvaardbaar overschreden is en stel een uiterste datum van betaling. Maak ook nota dat als betaling wederom uitblijft dat je genoodzaakt bent de vordering definitief uit handen te geven aan een incassobureau.
Als je na deze uiterste betalingsdatum nog geen betaling hebt mogen ontvangen, dan neem je best een incassobureau onder de arm. Een incassobureau zal achterstallige betalingen innen - je wil ook niet te veel tijd spenderen aan klanten die niet betalen.
Communiceer deze procedure duidelijk aan klanten voor je zaken met hen gaat doen. Zo beseffen zij ook dat je zaken doen serieus neemt.
Als uw zaak te kampen heeft met het innen van achterstallige betalingen en je wil graag enkele pijnpunten bespreken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief