Natuurlijk wil u liever geen bank spelen voor uw klanten, maar het is nu eenmaal onvermijdelijk. U moet immers de btw op uw verkoopfacturen al voorschieten… Om te vermijden dat dit bedrag oploopt en u zelf in de problemen komt door slechte betalers, is een kordaat debiteurenbeheer aan de orde. Dat hoeft echter niet per se dreigende taal en sancties te betekenen, u kan ook uwklanten sneller laten betalen door proactief onnodige risico’s te vermijden en door uw klanten positief te stimuleren…
Heeft u uw niet-zo-stipt-betalende klant al enkele betalingsherinneringen voor openstaande facturen gestuurd, dan bestaat de kans dat die u om een afbetalingsplan komt vragen. Uw openstaande facturen laten afbetalen in schijven is waarschijnlijk niet meteen wat u in gedachten had, want u zou uiteraard liefst in 1 keer en op tijd het volledige openstaande bedrag op uw rekening ontvangen. En toch kan facturen laten afbetalen volgens een afbetalingsplan ook voor u een erg interessante zaak zijn.
In principe mag iedereen een minnelijke invorderingsprocedure uitvoeren. U kan dus zelf uw wanbetalers aanpakken of een advocaat, notaris, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Omdat er aan zo’n minnelijke invorderingsprocedure bepaalde wettelijke regels verbonden zijn waaraan elke schuldeiser zich moet houden, kiezen de meeste ondernemers eerder voor een professional. Maar kan u zomaar een deurwaarder sturen naar uw klanten en waarom kiezen de meeste ondernemers toch voor een incassobureau?
Als u een factuur te laat betaalt of een betalingstermijn verloopt terwijl u op vakantie bent, dan vindt u in sommige gevallen een betalingsherinnering in de bus en daar kunnen kosten aan verbonden zijn. Dit zijn de zogenoemde herinneringskosten of administratiekosten.
Verschijnt het verschuldigde bedrag ondanks uw telefoontjes, betalingsherinneringen en aanmaningen maar niet op uw rekening? Dan is het hoog tijd om verdere stappen te ondernemen en een officiële ingebrekestelling te versturen naar uw klant.
Het is helaas zelden zo dat alle klanten de gemaakte afspraken stipt respecteren en uw facturen netjes binnen de afgesproken termijn betalen. De stand van uw bankrekening regelmatig opvolgen en af en toe uw klanten betalingsherinneringen sturen, is de enige manier om uw cash-flow gezond te houden. Kort op de bal spelen dus om te vermijden dat bepaalde facturen uiteindelijk helemaal niet betaald zouden worden. Hoe u de opvolging van onbetaalde facturen best concreet aanpakt? Dat leest u hier…
Eikendreef 4
2350 Vosselaar
België
Tel: +32 (0)14 82 14 48
Fax: +32 (0)14 78 07 26
info@trivion.be
Graag meer info over onze incasso tarieven?