014 / 82.14.48 •

Wanneer Mag Een Incassobureau Ingeschakeld Worden?

18 January 2018

Wanneer je te maken hebt met onbetaalde facturen, dan is dit één van de vragen die op je lippend brandt. Na hoeveel betalingsherinneringen mag een incassobureau ingeschakeld worden? En wanneer doe je dat dan juist?

Er doen veel roddeltjes de ronde over hoeveel aanmaningen je juist moet sturen vooraleer je een incassobureau mag inschakelen, maar er is slechts één juist antwoord. Wettelijk moet je je klanten één keer aanmanen. Hier hangt wel aan vast dat de debiteur een redelijk termijn is gegeven om de factuur te betalen. Daarna kan je eigenlijk meteen een incassobureau inschakelen. 

Maar is dat wel de juiste stap? Direct een incassobureau inschakelen.

Op zakelijk vlak moet je vaak maanden aan een stuk werken om een goede relatie op te bouwen met je klanten. Daarom is het aangeraden om eerst te dubbelchecken of je klant de factuur inderdaad heeft ontvangen. Een vervallen factuur is geen ramp, maar dient wel gecontroleerd te worden. Daarom moet u altijd dubbelchecken of u zelf de juiste procedures heeft gevolgd.

Daarna kan je beginnen met het versturen van betalingsherinneringen. Je kan zelf bepalen hoeveel je er verstuurt vooraleer je ingrijpt met een incassobureau, maar je moet er wel effectief één versturen. Doorgaans raden we aan om toch te kiezen voor twee betalingsherinneringen. Bij die laatste vermeld je dan een deadline waarna je een incassobureau in zal schakelen.

Tip: Zorg er steeds voor dat u bewijs van ontvangst heeft, want je moet wel kunnen aantonen dat zowel de factuur als de betalingsherinneringen in goede orde ontvangen zijn.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief