014 / 82.14.48 •

Heeft u een wanbetaler?

07 October 2017

Wanneer u een zaak tracht op te bouwen, dan moeten deze inspanningen beloond worden. Een wanbetaler dient u op een correcte, doch kordate manier aan te pakken.

Een wanbetaler is vernietigend voor de cashflow van uw bedrijf. Wanneer onbetaalde facturen zich opstapelen en achterstallige betalingen ervoor zorgen dat u niet tijdig betaald wordt voor de prestaties die u hebt geleverd, moet u deze debiteur op de juiste manier aanpakken.

Hoe u vervallen facturen moet aanpakken, hebben we al eens eerder besproken. Maar hier is een klein overzicht van de stappen die u dient te nemen:

  1. Bel de klant op om hem aan de factuur te herinneren.
  2. Verstuur een betalingsherinnering.
  3. Nog steeds geen betaling? Incassobureau inschakelen!

Klaar om je geld te innen?

Wanbetalers Voorkomen

Als zaakvoerder is het uw verantwoordelijkheid om de klant te overtuigen dat de betalingstermijnen niet flexibel of voor interpretatie vatbaar zijn. Er is een akoord gesloten en die regels dienen gehanteerd te worden. Maar hoe kan u een wanbetaler voorkomen?

Preventie

Aan de basis van goed debiteurenbeheer ligt preventie, want voorkomen is beter dan genezen. Zorg ervoor dat het verkoopteam en de account managers volledig op de hoogte zijn van de betalingstermijnen van het bedrijf en dat ze deze informatie aan elke nieuwe klant doorgeven.  Om de boodschap te herhalen, moet de betalingstermijn en vervaldatum duidelijk op uw factuur vermeld staan.

Afhankelijk van de aard van uw bedrijf, kan u ook overwegen om nieuwe klanten eerst door te lichten vooraleer u er zaken mee doet.

Beloon Goede Betalers

Het is beter om goede betalers te belonen in de plaats van slechte betalers te bedreigen. Positieve aanmoediging is een krachtig wapen. Onderzoek daarom enkele manieren waarop u klanten die op tijd betalen kan belonen. U kan bijvoorbeeld een korting voor contante betaling (of betaling binnen 8 dagen) geven.

Als een wanbetaler moeite blijft hebben om op tijd te betalen, neem dan eens een keer contact met hen op. Ontdek wat er aan de hand is en probeer een oplossing te vinden die voor beide partijen gunstig is.

Incassobureau inschakelen

Geef een wanbetaler niet alle tijd van de wereld en grijp tijdig in. Op een gegeven moment, is het niet langer de moeite waard om uw eigen tijd en energie te steken in deze wanbetaler. Time is Money. Het is aangeraden om dan een incassobureau in te schakelen. Zij gaan dan verder met het innen van deze vervallen factuur zodat u zich weer kan bezig houden met ondernemen.

Neem vandaag contact op en ontdek hoe Incassobureau Trivion uw bedrijf kan helpen. Neem contact op via het nummer +32 (0)14 82 14 48 of contacteer ons online. Wij werken met een No Cure No Pay principe, waarbij we pas kosten in rekening brengen wanneer een wanbetaler betaald heeft.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief