Belgische incassobureaus zijn gehouden aan een aantal regels wat de kosten voor incasso betreft. Zo moet een klant na ontvangst van een betalingsherinnering of aanmaning steeds 14 dagen de tijd krijgen om openstaande rekeningen te betalen. In de aanmaningsbrief moet bovendien duidelijk vermeld worden dat er incassokosten zullen worden aangerekend en hoe hoog deze kosten zullen zijn. Als er na 14 dagen geen betaling plaatsvond, dan moet de klant immers ook die incassokosten betalen. Het incassobureau hoeft hiervoor trouwens geen nieuwe brief te sturen. Hoeveel die incassokosten bedragen en wie welk deel betaalt, leest u verderop in dit artikel.
In een eerder gepubliceerd blogartikel gingen we dieper in op welke bepalingen u best opneemt in de algemene voorwaarden van uw bedrijf. Ook de eventuele kosten voor incasso en nalatigheidsintresten vermeldt u best in die verkoopsvoorwaarden. Zo kan u aantonen dat uw klant hiervan bij aanvang van de samenwerking op de hoogte was en betwisting vermijden.
Uw klant (de debiteur) zal volgende sommen aangerekend krijgen:
De totale kosten voor incasso zijn aan wettelijke regels onderworpen. Men kan als incassobureau niet ongeacht welk bedrag doorrekenen aan een klant, er is een maximum ingesteld. De kosten worden berekend aan de hand van een maximumpercentage over de hoofdsom van alle openstaande facturen (niet over de rente). Hoe hoger de vordering, hoe lager dat percentage trouwens en het percentage wordt ook steeds trapsgewijs berekend.
De nalatigheidsinteresten die uw klant moet betalen, worden berekend volgens het percentage dat vermeld staat in uw Algemene Voorwaarden. Heeft u die niet, dan wordt hiervoor een wettelijk toegestaan percentage gehanteerd.
U kan uw klant blijven aanschrijven of telefoneren en hopen dat die alsnog tot betaling overgaat, of een professioneel incassobureau zoals Trivion inschakelen.
Wij nemen het dossier van u over en stellen eerst een officiële aanmaningsbrief op die alle nodige wettelijke bepalingen bevat en een duidelijke samenvatting van de kosten voor de incasso. Hoe het dan verder gaat?
Trivion werkt volgens het No Cure No Pay principe. Dat betekent dat u enkel een commissie betaalt wanneer we er in slagen om bedragen te vorderen.
Doorgaans volstaan de ontvangen interesten en schadebeding om onze service te betalen. U ontvangt dan het openstaande factuurbedrag op uw rekening en de overige ontvangen sommen (met een minimum van 37,50 euro) staat u aan Trivion af als commissieloon.
Betaalt de klant enkel het factuurbedrag en niet de nalatigheidsintresten of schadebedingen, dan betaalt u ons een percentage op de geïnde sommen. Dat percentage wordt degressief berekend in functie van het ontvangen bedrag. Hoe hoger de geïnde som, hoe lager het percentage commissieloon dus. Hoeveel dat precies zal bedragen, spreken we uiteraard vooraf klaar en duidelijk met u af.
Voor internationale incassodossiers kan wel een supplementaire commissie worden gevraagd.
U heeft btw voorgeschoten op de openstaande facturen. Heeft u niet het volledige factuur- en btw-bedrag ontvangen, dan bezorgen wij u voor het ontbrekende bedrag een geldig btw-attest. Daarmee kan u of uw boekhouder de btw op niet-betaalde factureren van de staat kan terugvorderen.
Graag meer uitleg en een vrijblijvende prijsindicatie om uw incasso dossiers op te volgen? Even contact opnemen volstaat!
Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.
Nieuwsbrief