014 / 82.14.48 •

Hoe geld innen van late betalers zonder de relaties te verzuren?

30 December 2016

Eieren voor uw geld of toch investeren in de toekomstige samenwerking?

Elk bedrijf krijgt vroeg of laat wel eens te maken met late betalers. Het is haast onvermijdelijk, maar ook uitermate vervelend. Niet alleen zorgen laattijdige betalingen voor extra administratie en tijdverlies, trage betalers brengen ook de financiële gezondheid van uw bedrijf in gevaar.

Late betalers moeten snel en kordaat aangepakt worden, maar liefst op zo’n manier dat uw klant na de betaling nog altijd graag met u wil verder werken. Boze brieven schrijven, “show me the money” brullen door de telefoon of meteen naar de rechter stappen, zijn niet altijd de verstandigste acties. Maar hoe zorgt u er dan wel voor dat uw factuur betaald wordt en dat ook de toekomstige facturen sneller voldaan zullen worden?

Vergeet-me-nietje

Niet elke late betaler is meteen een wanbetaler. Ziekte, verlof of een hele drukke periode kunnen ervoor zorgen dat de administratieve taken – en dus de betalingen – achterstand oplopen. Vergetelheid is met stip de voornaamste reden waarom de meeste facturen onbetaald blijven. Doorgaans volstaat 1 vriendelijke herinnering om alsnog betaald te worden.

Even bellen doet wonderen

Krijgt u na een eerste herinnering nog steeds geen reactie? Neem dan gerust even de telefoon op. Dat kost slechts enkele minuten tijd en heeft door de persoonlijke toets maar al te vaak meteen het gewenste effect. Hoe u zo’n aanmaningstelefoontje best aanpakt, kan u nalezen in onze tips voor telefonisch incasseren.

Iets harder aan de boom schudden

Als de vriendelijke aanpak niet werkt, wordt het tijd om wat dwingender uit de hoek te komen. Stuur een tweede herinnering (bij voorkeur aangetekend) en duid aan hoe lang de klant nog heeft om te betalen vooraleer u verdere stappen zal ondernemen. Vergeet daarbij niet te vermelden welke stappen dat precies zullen zijn. Deze 2e aanmaning maakt u best zo duidelijk en kordaat mogelijk, maar evenzeer vriendelijk, oplossingsgericht en begripvol! Met een evenwichtig opgestelde brief zal u sneller resultaat boeken dan met een standaard brief of dreigende taal. Meer tips over doeltreffende aanmaningsbrieven schrijven vindt uhier.

Toch maar professionals inschakelen

Blijft uw klant weigeren om te betalen, dan is een professioneel incasseerder inschakelen zeker geen slecht idee. Dat kan een advocaat of een gerechtsdeurwaarder zijn, maar een briefje van een incassobureau komt ongetwijfeld minder dreigend over. Het psychologische effect van titels en logo’s op late betalers is niet te onderschatten!

Bij Trivion geven we altijd de voorkeur aan een minnelijke invorderingsprocedure. Die aanpak is en blijft nog altijd de snelste manier om uw geld te innen zonder alle bruggen met uw klant op te blazen. Ons motto “Zacht als het kan en hard als het moet”, levert al jaren indrukwekkende slaagcijfers op.

Bovendien werken we op basis van het ‘No Cure, No Pay’-principe. Dat houdt in dat u niets hoeft te betalen als we er niet in slagen om de achterstallige betalingen te incasseren. U heeft dus niets te verliezen en heel wat te winnen.

Late betalers heropvoeden tot snelle betalers

Achter uw geld aangaan is 1 ding, maar u kan ook preventief werken en uw klanten actief aansporen om sneller te betalen. Een schouderklopje of bedankmailtje wanneer u een betaling ontvangen heeft en positieve stimuli voor snelle betalingen zoals kortingen voor contante betaling en aangepaste betaaltermijnen kunnen een opvallende mentaliteitswijziging in de hand werken. Misschien worden de klanten die steevast te laat betalen in de toekomst zo wel net de snelste betalers?

Klinkt allemaal als veel werk?

Dat is het ook. In doeltreffend debiteurenbeheer kruipt heel wat tijd en energie. Zeker als u de invordering van facturen “klantvriendelijk” wil aanpakken. Misschien is incassobureau Trivion contacteren en de invordering van uw facturen al van bij stap 1 uitbesteden wel een goed idee?

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Schrijf je nu in voor onze nieuwste tips en informatie en ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief