014 / 82.14.48 •

Algemene voorwaarden voor web shop opstellen? Enkele aandachtspunten.

30 November 2016

Waarom die kleine lettertjes zo belangrijk zijn

Algemene verkoopsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar wel bijzonder handig als het toch eens fout loopt met een verkooptransactie. De algemene verkoopsvoorwaarden beschrijven namelijk welke procedures gevolgd zullen worden bij laattijdige betaling of levering, bij betwisting of in geval van beschadigingen en retour. In een eerder blogartikel omschreven we al wat u best in uw Algemene Verkoopsvoorwaarden opneemt, maar als u ook een webwinkel heeft, leest u best nog even verder. Er zijn namelijk wel degelijk enkele verschillen tussen voorwaarden voor klassieke verkooptransacties en algemene voorwaarden voor web shop.

Wat zegt de wet?

Op online verkopen is een aparte wetgeving van toepassing, namelijk de wet met betrekking tot verkoop op afstand. Die beschrijft onder meer de informatieplicht (welke informatie u als handelaar moet meedelen aan de koper) en het herroepingsrecht (in welke gevallen de koper van de aankoop mag afzien zonder opgave van reden en zonder extra kosten). De wetgeving is bijzonder uitgebreid, maar we lichten alvast de voornaamste algemene aandachtspunten voor verkopen via Internet en tips voor het opstellen van de bijhorende algemene voorwaarden voor web shop aan u toe.

Wat moet u verplicht in de algemene voorwaarden voor uw web shop opnemen?

  • de identiteit van uw onderneming (handelsnaam, rechtsvorm, maatschappelijke zetel en ondernemingsnummer)
  • informatie en voornaamste kenmerken van de producten of diensten die u verkoopt
  • informatie over de prijs (inclusief btw!)
  • informatie over de levering (wanneer, hoe, welke extra kosten er eventueel aangerekend worden)
  • de duur van de overeenkomst (eenmalige verkoop of als u abonnementen aanbiedt: wanneer die ingaan, hoe en wanneer die opgezegd kunnen worden,…)
  • de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor het herroepingsrecht (bij online verkoop van goederen heeft de consument doorgaans 14 dagen om zich te bedenken)

Wat u ook best vermeldt

  • Welke procedure dient gevolgd te worden in geval van foutieve of laattijdige levering, bij beschadigde goederen of voor andere retours.
  • In welke gevallen goederen niet geretourneerd kunnen worden (bv. bederfelijke/intieme goederen/zichtbare gebruiksschade).
  • Hoe en wanneer dienen klachten geformuleerd te worden en welke rechtbanken zijn bevoegd?
  • Een vermelding dat u niet aansprakelijk gehouden kan worden bij technische fouten (onbereikbaar zijn van de website, hacking, …).
  • Wat u met de persoonlijke gegevens van de klant van zin bent (bijvoorbeeld ingevoerde gegevens via contactformulier). U kan hiervoor eventueel ook een verwijzing maken in uw algemene voorwaarden van de web shop naar een afzonderlijke privacy policy of disclaimer.
  • Welke betalingsmogelijkheden en/of –termijnen u aanbiedt en welke procedures er gevolgd dienen te worden bij laattijdige betaling en/of terugbetaling. Hier kan u trouwens ook best de eventuele nalatigheidsinteresten in vermelden.
  • Welke garantietermijnen en -voorwaarden zijn toepasbaar.

Extra tips

  • In theorie moet u de klant een dubbel opt-in laten doen bij elke bestelling (bv. eerst goederen aan winkelmandje toevoegen en daarna nog eens klikken om af te rekenen). De klant moet daarbij duidelijk geïnformeerd worden dat de bestelling definitief wordt bij de 2e klik (bv. afrekenen) en dat dit een betalingsverplichting inhoudt. U kan ook best een aanvinkvakje voorzien waarbij de klant zelf moet aankruisen dat hij/zij de algemene voorwaarden van de web shop gelezen en aanvaard heeft.
  • Duidelijke taal en geen al te kleine lettertjes doen wonderen voor het vertrouwen van potentiële klanten. Hoe vlotter leesbaar de algemene voorwaarden voor uw web shop zijn, hoe groter de kans dat ze ook effectief gelezen worden en dat er achteraf geen discussie volgt.
  • Copy paste van andere webwinkels is niet altijd een goed idee. De wetgeving omtrent verkopen op afstand verandert voortdurend en hoe zeker bent u dat de voorwaarden van die andere web shop helemaal waterdicht zijn opgesteld? Bovendien is op alle teksten (ook op Algemene Voorwaarden) auteursrecht van toepassing. U riskeert dus beschuldigd te worden van plagiaat.
  • Zelf de algemene voorwaarden voor uw web shop schrijven en deze laten nalezen en aanvullen door een jurist is zeker geen slecht idee.

En wat als uw klant alsnog niet betaalt?

Ook in een webwinkel kan u achteraf betalen toestaan. Dat gebeurt trouwens meer en meer en is een echte verkoopstroef. Maar wat als uw klant dan niet betaalt? Gelukkig kan u dan terecht bij incassobureau Trivion, want ook met invordering van web shop facturen hebben we heel wat ervaring. Contacteer ons om meer informatie en een vrijblijvend prijsvoorstel te ontvangen.

Heeft u alle incasso toegepast? En staat het geld nog steeds niet op uw rekening? Soms lukt het echt niet. Schakel dan een incassospecialist in.

014 / 82.14.48

Hoe langer u wacht, hoe groter het risico. Speel dus kort op de bal.

Gratis offerte!

Delen:

Ontvang onze gratis e-book.

Nieuwsbrief